Tilbage til forsiden
Søg her: 
Skulpturer Malerier Keramik
 
Figurative skulpturer
Siddende pige

Skabelsesår:
1936
Opsat år:
1975
Materiale:
Gips

Adresse:
Roskilde Rådhus
Køgevej 80
4000 Roskilde

Placering:
Roskilde Rådhus, Køgevej 80
(se interaktivt kort nedenfor - klik her)
Tilgængelig:
I rådhusets åbningstid

Værket er deponeret af Gerhard Hennings familie


Kunstneren
Gerhard Henning (1880-1967)
Uddannelse:
Div. tegneskoler, autodidakt som skulptør.

I 1909 blev H. ansat på Den kgl. Porcelainsfabrik. For fabrikken udførte han raffinerede smågrupper med ornamental dekoration i overglasur, stilistisk påvirket af fransk 1700-tals kunst. Men efter at være blevet ven med Kai Nielsen og sammen med ham studeret skulptur, fortrinsvis på Glyptoteket, ændredes hans formudtryk. Det var især C. Meunier, Auguste Rodin, Aristide Maillol, A.-J. Dalou og enkelte af de antikke arbejder, der gjorde indtryk, og gradvis voksede et mere personligt og monumentalt udtryk frem i hans skulpturer. Centrum for H.s arbejde var hele livet igennem den nøgne kvindefigur, som han i begyndelsen arbejdede med i sam- og modspil med Kai Nielsen. H.s statuette Liggende pige fra 1914 blev således udgangspunkt for Kai Nielsens Leda uden svanen, der igen på lang sigt, efter Kai Nielsens død i 1924, gav H. mod til at afprøve det store format. Rækken af H.s store kvindefigurer blev indledt med den stillingsmæssigt dristige Danäe fra 1927, hurtigt fulgt af den frodigt svulmende Stående pige fra 1928-29. Men han ændrede skulpturstil omkring 1930 med Moderne pige, der er en slankere type med kortklippet hår i modsætning til de tidligeres antikinspirerede, tunge frisurer. Et stykke ind i 1930rne udstyrede han de nøgne kvindefigurer med sko og sokker, detailler, han senere udelod. H.s sidste store skulptur, Susanne fra 1964, havde han arbejdet på i 10 år, og udgangspunktet var et motiv, brugt i flere Pygmalion og Galathea-skitser fra 1919-20, som han gentagne gange senere havde taget op. H.s fornemmelse for formens runding og spænding, for den frodige tyngde og den komplekse balance, der både giver sig til kende i hans modeltegninger og i hans tredimensionale figurer, gør ham til en af de vægtigste skildrere af kvindefiguren i dansk skulptur.

Læs mere om Gerhard Henning (1880-1967) her